Antropogene emisije glavnih onečišćivača zraka — amonijaka (NH3), nemetanskih hlapljivih organskih spojeva (NMVOC), dušikovih oksida (NOX), sitnih čestica (PM2,5) i sumpornih oksida (SOX) — doprinose problemima kvalitete zraka, sa štetnim učincima na ljudsko zdravlje, vegetaciju i ekosustave. Kako bi se to riješilo i ispunile obveze država prema Göteborškom protokolu Konvencije o zraku (Konvencija o dalekosežnom prekograničnom onečišćenju zraka - LRTAP konvencija), Direktiva o nacionalnim obvezama smanjenja emisija (2016/2284/EU; NECD) ima za cilj smanjiti emisije ovih glavnih onečišćujućih tvari u zrak. Uredba o nacionalnim obvezama smanjenja emisija određenih onečišćujućih tvari u zraku (NN 76/18, 140/24) propisuje način provedbe odredbi NECD u Republici Hrvatskoj.
NECD postavlja obveze državama članicama o postocima smanjenja emisija ovih pet onečišćivača zraka, u usporedbi s razinama iz 2005. godine. Ciljevi smanjenja emisija postavljeni su za razdoblje od 2020. do 2029. godine te ambicioznije smanjenje emisija za godine od 2030. na dalje (Tablica 1.).
Kako bi se pratio napredak u ostvarenju cilja smanjenja emisija onečišćujućih tvari u zrak prema NECD, države članice EU moraju dostaviti godišnje inventare emisija za pet glavnih onečišćujućih tvari (SO2, NOx, CO, NMHOS, NH3), čestice (TSP, PM10, PM2,5 i BC), devet teških metala (Cd, Pb, Hg, As, Cr, Cu, Ni, Se, Zn) i postojane onečišćujuće tvari kako slijedi: policikličke aromatske ugljikovodike PAU: (benzo(a) piren, benzo(b) fluoranten, benzo(k) fluoranten i indeno (1,2,3-cd) piren), poliklorirane bifenile (PCB), heksaklorobenzen (HCB) te dioksine i furane (PCDD/PCDF). Isti se podaci dostavljaju i LRTAP konvenciji.
Prema podacima inventara emisija iz 2025. godine, Republika Hrvatska ispunila je obveze smanjenja emisija svih promatranih tvari za razdoblje do 2029. godine (Tablica 1). Međutim, ukoliko izostane konkretna provedba mjera zaštite zraka, upitno je ostvarenje ciljeva za 2030.-tu godinu (i godine koje slijede) za NOx i čestice PM2,5 te potencijalno i za NMHOS.
Onečiš-ćujuća tvar |
Emisija, kt |
Ostvareno smanjenje |
Obveza smanjenje obzirom na 2005. |
||||||||
2005. |
2020. |
2021. |
2022. |
2023. |
2020. |
2021. |
2022. |
2023. |
od 2020. do 2029. |
od 2030. nadalje |
|
SO2 |
58,8 |
6,2 |
5,7 |
5,5 |
5,5 |
-89% |
-90% |
-91% |
-91% |
-55% |
-83% |
NOx* |
78,8 |
40,9 |
42,6 |
41,7 |
43,2 |
-48% |
-46% |
-47% |
-45% |
-31% |
-57% |
NH3 |
43,1 |
28,8 |
27,8 |
24,1 |
23,1 |
-33% |
-36% |
-44% |
-46% |
-1% |
-25% |
NMHOS* |
102,5 |
54,2 |
54,5 |
45,7 |
46,4 |
-47% |
-47% |
-55% |
-55% |
-34% |
-48% |
PM2,5 |
43,4 |
27,8 |
29,1 |
25,3 |
25,9 |
-36% |
-33% |
-42% |
-40% |
-18% |
-55% |
Tablica 1.: Emisije, postignuto smanjenje i obveze smanjenja sukladno NECD
Kako bi se ostvarilo smanjenje emisija NOx, NMHOS i čestica PM2,5, ključno je poznavati izvor njihove emisije te po tome „krojiti“ mjere. Ključni izvori emisija (zbirno čine više od 80% emisija) za NOx, NMHOS i čestice PM2,5 su:
NOx
Slika 1. Ključni izvori emisija NOx
NMVOC
Slika 2: Ključni izvori emisija NMHOS
PM2,5
Slika 3: Ključni izvori emisija PM2,5
Cestovni promet, koji je ključni izvor emisija NOx, NMVOC i PM2,5, ključan je izvor i emisija CO i Pb. Emisije ovise o starosti i vrsti vozila, korištenom gorivu te primjeni Euro standarda za emisije čestica u cestovnom prometu (vozila Euro 4, Euro 5, Euro 6 opremljena katalizatorima, filterima za čestice dizela (DPF) te primjena aditiva).
Prema podacima Centra za vozila Hrvatske (2022.), od ukupnog broja vozila svih kategorija (L1, L2, L3, L4, L5, L6, L7, M1, M2, M3, N1, N2, N3, RS, T), primat imaju ona koja koriste dizel:
Slika 4: Udio korištenih vrsta goriva u ukupnom voznom parku 2022. godine
Najzastupljenija, osobna vozila (M1) imaju sličnu strukturu korištenih goriva:
Slika 5: Udio vrsta goriva kod kategorije osobnih vozila (M1 - motorna vozila za prijevoz osoba koja osim sjedala za vozača imaju još najviše 8 sjedala) 2022. godine
Emisijski faktor[1] za NOx razlikuje se ovisno o Euro standardu vozila te o vrsti goriva. Na primjer, za osobna vozila, emisijski faktor za hibridna vozila kreće se od 0,014 do 0,370 g/km, LPG od 0,020 do 0,458 g/km (ovisno o Euro standardu), za benzinska od čak 2,402 g/km za vozila prije uvođenja Euro standarda do 0,032 g/km za Euro 6 vozila. Dizelska goriva imaju također široki raspon, od 0,074 g/km za Euro 6d standard, pa do 0,905 g/km NOx za konvencionalna diesel vozila (Slika 6.).
Slika 6: Emisijski faktor za NOx u g/km za osobna vozila na diesel po Euro normama
Mala ložišta u kućanstvima ključni su izvor emisija PM2,5, NMVOC i NOx ali su i značajan izvor emisija SOx te PM10. Prema zadnjem Popisu stanovništva (2021.), u Hrvatskoj su tri glavna izvora energije u malim kućnim ložištima – prirodni plin, struja i ogrjevno drvo:
Slika 7: Vrsta energenata u stambenim jedinicama prema Popisu stanovništva 2021
U ruralnim područjima ogrjevno drvo je i dalje primarni izvor energije, dok je u urbanim primarno korišten prirodni plin:
Slika 8: Vrsta energenata u stambenim jedinicama ruralnog područja prema Popisu stanovništva 2021.
Slika 9: Vrsta energenata u stambenim jedinicama urbanog područja prema Popisu stanovništva 2021.
Odabir energenta utječe na količinu emitiranih onečišćujućih tvari. Tako npr.[2] kućno ložište (bojler) <=50 kW na prirodni plin ima emisiju od 0,2 g/GJ a bojler na drva iste snage emitira 140 g/GJ čestica PM2,5. Ukoliko se koriste kameni ili mrki ugljen, emisija iznosi 398 g/GJ.
Vrsta i starost uređaja također utječu na količinu emisija, odnosno stupanj izgaranja, kao i kvaliteta goriva– npr. drvo najbolje gori kad je sadržaj vlage od 15 do 20 posto. Suho se drvo lakše zapali i emitira manje štetnih tvari nego mokra drva. Slična pravila vrijede i kod peleta - ukoliko su visoke kvalitete (bez nečistoća, bez kore, niskog sadržaja pepela, visoke kalorijske vrijednosti, sadržaja vlage oko 10 posto), to će smanjiti emisije tijekom izgaranja[3].
Informativno izvješće o inventaru sa detaljnom razradom stanja i trendova po onečišćujućim tvarima i sektorima koji su izvor emisija tih tvari dostupan je na poveznicama: https://www.haop.hr/hr/emisije-oneciscujucih-tvari-u-zrak-na-podrucju-republike-hrvatske/emisije-oneciscujucih-tvari-u (hrvatska verzija) i https://www.ceip.at/status-of-reporting-and-review-results/2025-submission (engleska verzija i Inventar emisija).
[1] EMEP/EEA: Emissions factor data viewer https://efdb.apps.eea.europa.eu/?source=%7B%22query%22%3A%7B%22match_all%22%3A%7B%7D%7D%2C%22display_type%22%3A%22tabular%22%7D
[2] EMEP/EEA: Emissions factor data viewer https://efdb.apps.eea.europa.eu/?source=%7B%22query%22%3A%7B%22match_all%22%3A%7B%7D%7D%2C%22display_type%22%3A%22tabular%22%7D
[3] UNECE - Code of good practice for wood-burning and small combustion installations, 2021.