Početna
Novosti
Novosti

Utjecaj okolišne buke na sposobnost čitanja i ponašanje djece u Europi

Europska agencija za okoliš (EEA) nedavno je objavila istraživanje koje se bavi utjecajem okolišne buke na sposobnost čitanja i ponašanje djece u Europi. Prema ovoj studiji, izloženost djece visokoj razini buke, posebno u urbanim područjima, može imati ozbiljan negativan učinak na njihove kognitivne sposobnosti i ponašanje.

Istraživanje pokazuje da djeca koja žive u područjima s većim razinama okolišne buke često pokazuju smanjenje sposobnosti koncentracije i učenja, posebno u zadacima koji zahtijevaju viši stupanj pažnje i koncentracije, poput čitanja. Buka, koja uključuje promet, industrijske aktivnosti i druge izvore, može smanjiti sposobnost djece da se dostatno usredotoče na zadatke čime se smanjuje njihova učinkovitost u školskim aktivnostima.

Jedan od ključnih nalaza studije je da dugotrajna izloženost buci može izazvati značajan stres i poremećaje u spavanju kod djece. Navedeni čimbenici mogu dodatno pogoršati njihove kognitivne sposobnosti, smanjiti raspoloženje i izazvati probleme u ponašanju. Tako primjerice, djeca koja redovito spavaju u bučnim uvjetima mogu imati problema sa koncentracijom tijekom nastave, što se negativno odražava na njihove školske rezultate. Predmetno istraživanje je jasno ukazalo na povezanost između okolišne buke i lošijih rezultata u učenju, kao i povećanih poteškoća u socijalnim interakcijama.

Studija također ukazuje na to da izloženost buci može dovesti do razvoja različitih problema u ponašanju, poput povećane razdražljivosti, nemira i smanjenja sposobnosti za suradnju s vršnjacima. Navedeni problemi mogu dodatno pogoršati socijalnu integraciju i emocionalnu stabilnost djece, stvarajući dugoročne izazove u njihovom odrastanju.

Pored negativnih učinaka na kognitivne sposobnosti i ponašanje, istraživanje također ukazuje da su djeca osjetljivija na štetne učinke buke zbog svoje veće osjetljivosti na okolišne čimbenike i manje razvijenih obrambenih mehanizama. To zapravo znači da djeca, posebno mlađa, mogu biti podložnija negativnim posljedicama izloženosti buci od odraslih.

Kako bi se smanjili negativni učinci buke na djecu, stručnjaci sugeriraju implementaciju relevantnih mjera koje uključuju poboljšanje urbanog planiranja kako bi se smanjila buka u blizini obrazovnih i stambenih objekata. Također, važna je uloga obrazovnih institucija za osiguravanje uvjeta koji djeci omogućavaju bolje koncentriranje, kao što su dostatna zvučna izolacija u učionicama i pravilno pozicioniranje škola u tišim područjima. Osim toga, važno je podizanje svijesti među roditeljima i nastavnicima o važnosti smanjenja buke u svakodnevnim životnim uvjetima i poticanje na poduzimanje odgovarajućih koraka za smanjenje izloženosti djece buci.

Navodi se kako političari također mogu igrati ključnu ulogu u smanjenju okolišne buke kroz daljnje zakonodavne inicijative i regulative koje bi postavile jasne smjernice za smanjenje buke u urbanim sredinama. Naglašena je potreba za izradom i provedbom strategija koje bi uključivale korištenje tihih prometnih i industrijskih tehnologija, kao i postavljanje zvučnih barijera i drugih, sličnih, infrastrukturnih rješenja.

U konačnici, predmetno istraživanje Europske agencije za okoliš ističe važnost smanjenja okolišne buke kao ključnog koraka za poboljšanje kvalitete života i obrazovnih uvjeta djece. Zaštita djece od štetnih učinaka okolišne buke mora postati prioritet za sve relevantne institucije, kako bi se osigurala njihova dugoročna dobrobit i omogućio uspješan razvoj.

Više informacija o predmetnom istraživanju dostupno je na službenoj web stranici Europske agencije za okoliš The effect of environmental noise on children’s reading ability and behaviour in Europe | European Environment Agency's home page